Rekommenderat antal kalorier

Hur många kalorier bör jag äta i genomsnitt?

Svaret på denna fråga beror på många faktorer, bland annat din ålder, längd, nuvarande vikt, aktivitetsnivå och metabolisk hälsa.

När du försöker gå ner i vikt är en allmän tumregel att minska ditt kaloriintag till 500 färre kalorier än vad din kropp behöver för att bibehålla din nuvarande vikt. Detta hjälper dig att gå ner ungefär 0,5-1 kg kroppsvikt per vecka.

Rekommenderat antal kalorer för kvinnor

En genomsnittlig, måttligt aktiv kvinna i åldern 26-50 år behöver äta cirka 2 000 kalorier per dag för att behålla sin vikt och 1 500 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka.

Kvinnor som är aktiva och går mer än 5 km per dag behöver äta 2 200 kalorier eller mer per dag för att behålla sin vikt och minst 1 700 kalorier för att gå ner 0,5k) i per vecka.

Unga kvinnor i början av 20-årsåldern har ett högre kaloribehov. De behöver cirka 2 200 kalorier per dag för att bibehålla sin vikt.

Kvinnor över 50 år behöver i allmänhet färre kalorier. Den genomsnittliga måttligt aktiva kvinnan över 50 år behöver cirka 1 800 kalorier per dag för att bibehålla sin vikt och 1 300 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka.

Rekommenderat antal kalorier för män

En genomsnittlig, måttligt aktiv man i åldern 26-45 år behöver 2 600 kalorier per dag för att bibehålla sin vikt och 2 100 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka.

Aktiva män som promenerar mer än 5 km per dag kan behöva 2 800-3 000 kalorier per dag för att bibehålla sin vikt och 2 300-2 500 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka.

Unga män i åldern 19-25 år har högre energibehov. De behöver i genomsnitt 2 800 kalorier per dag för att bibehålla sin vikt och upp till 3 000 om de är aktiva. För att gå ner 0,5 kg per vecka bör måttligt aktiva unga män konsumera 2 300-2 500 kalorier dagligen.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*