Rekommenderat koffeinintag

Om du är beroende av koffein för att vakna upp och hålla dig igång är du inte ensam. Miljontals människor förlitar sig på koffein varje dag för att hålla sig vakna och förbättra koncentrationen.

Hur mycket koffein är för mycket?

Upp till 400 milligram (mg) koffein per dag verkar vara säkert för de flesta friska vuxna. Det motsvarar ungefär den mängd koffein som finns i fyra koppar bryggkaffe, tio burkar cola eller två ”energidrycker som till exempel Red Bull.

Koffein i pulver- eller vätskeform kan ge giftiga halter av koffein. Bara en tesked koffein i pulverform motsvarar ungefär 28 koppar kaffe. Sådana höga halter av koffein kan orsaka allvarliga hälsoproblem.

Även om koffeinanvändning kan vara säker för vuxna är det ingen bra idé för barn. Ungdomar och unga vuxna måste varnas för överdrivet koffeinintag.

Även bland vuxna kan ett tungt koffeinbruk orsaka obehagliga biverkningar. Och koffein kanske inte är ett bra val för personer som är mycket känsliga för dess effekter eller som tar vissa mediciner.

Effekter av högre intag av koffein

Som med många delar av vår dagliga kost kan överkonsumtion hos vissa människor leda till oönskade biverkningar. De flesta människor konsumerar en nivå av mat eller dryck som de känner sig bekväma med och skulle därför inte uppleva sådana effekter. De som överdriver sitt koffeinintag kan dock uppleva känslor av ångest, hyperaktivitet, nervositet och sömnstörningar.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*